Tisdag den 21/4

Wilmer var väldigt tydlig i morse med att han tyckte att vi skulle titta på en film och när jag plockade fram samlingsbilderna och berättade att vi skulle arbeta med Må bra-temat som sista moment föreslog han att vi skulle titta på filmen som vi sett igår. Eftersom det är roligt när eleverna kommer med förslag på vad vi ska göra hörsammade vi detta och inledde temaarbetet med att se filmen.


Sedan fokuserade vi på de fem sinnena. Killarna fick hjälpa mig att repetera vilka sinnen vi har och tillsammans kunde de komma på fyra av fem. Fantastiskt! Vi valde ut hörseln. Först testade vi vad som hände om jag pratade och de höll för öronen. Sedan gömde jag mig bakom en hylla. Plötsligt såg de mig inte men kunde ändå höra mig. Slutligen plockade vi fram Hörsellådan. I den låg det två walkie talkies. Jag tog den ena och gav den andra till Gustav som var med eleverna. Sedan gick jag ut ur klassrummet och pratade med dem. Jag kunde till och med gå utanför huset och titta in genom fönstret så att de först såg mig när jag pratade och sedan inte såg mig, när jag gömde mig bakom väggen bredvid fönstret. 




Under samlingen hade vi konstaterat att solen sken och när fruktstunden var över begav sig gruppen ut i det fina vädret för en härlig rast. 


Vi fortsatte sedan skoldagen utomhus med en ordentlig promenad runt parken vid kullarna. Det är hårt kämpande elever vi har i den här klassen. Sånt driv!


Lunchen avnjöt vi i klassrummet och innan vi drog igång sista arbetspasset hann vi med en kort innerast där det diggades till musik. När jag sedan rullade ut mattorna var det flera stycken som var sugna på några minuters avkoppling innan lektionen började. 


Tillsammans enades vi om två böcker som vi skulle läsa och det var ganska tydligt att alla har favoriter bland våra temaböcker.


Vi pratade även om böckerna och använde våra tema-pekkartor till detta. Eftersom vi hade några minuter kvar när böckerna var slut passade vi på att träna arm- och magmuskler genom en av våra rörelsesånger. Det blev klapp med höga armar och sit-ups som fick avrunda dagen innan hela gänget samlades på fritids för att dra igång eftermiddagens verksamhet.


/Lisa






Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Torsdag den 16/8, Första skoldagen

Måndag den 25/2

Fredag den 12/6

Fredag den 17/8

Torsdag den 11/6

Onsdag den 10/6

Tisdag den 2/6

Torsdag den 2/5

Tisdag den 9/6

Fredag den 5/6